TEOG
Sınavlarını geride bıraktığımız şu günlerde öğrencilerin ve ailelerin en önemli
gündem maddeleri arasında doğru lise seçimi yer alıyor. Ergenlikten gençliğe
adım atılan bu dönem, akademik açıdan olduğu kadar sosyal gelişim ve öğrencilerin
geleceğe hazırlanması açısından da büyük önem taşıyor. Gençler karakterlerinin
oturduğu bu süreçte, meslek seçimlerini etkileyecek potansiyellerini ve
yeteneklerini keşfediyorlar. Belirlenen hedefleri doğrultusunda üniversite
hazırlığı ve planlaması yaparak kariyerlerini lisede çiziyorlar. Elbette ki iyi
bir lise seçiminin böylesi kritik değer taşıması, gençlerin ve ailelerinin
kafalarında cevaplanması gereken soruların oluşmasına neden oluyor. İşte bu
sorular ve cevaplardan bazıları...
Seçeceğiniz
lisenin “klasik” bir eğitim anlayışına sahip olması gerekli midir?
Klasik eğitim
anlayışı sunan, sınav odaklı, öğrencinin kişilik ve öğrenme alanlarındaki
farklılıklarını göz ardı eden eğitim sistemleri artık çok geride kaldı. Uzun
yıllardır eğitim sektöründe yer alan ancak bu dönüşüme ayak uyduramayan eğitim
kurumları 21 yy. dünyasına hazırlanan çocuklarımızın beklentilerini
karşılamayacaktır. Akademik öğrenmeler ile sosyal öğrenmeleri ayrılmaz bir bütünün
parçası olarak gören okullar öncelikli değerlendirilmelidir. En yeni
teknolojileri ve disiplinler arası çalışmaları eğitim süreçlerine dahil eden,
öğrenme ortamlarını “yaşayarak” öğrenmeyi pekiştiren atölyelerle zenginleştiren,
doğa temelli eğitim uygulamalarını tüm disiplenlere aktif olarak
yerleştirebilen eğitim kurumları “yeni nesil” okul olarak hem öğrencileri hem
de velileri mutlu etmektedir.
Lise
seçiminde referansa göre mi hareket edilmelidir?
Duyduklarınız,
araştırmalarınız ve referanslar sonucunda bir okul listesi hazırlamak doğrudur.
Ancak seçeceğiniz eğitim kurumunun sizin ve çocuğunuzun beklentilerine uygun
olması, okulun misyon ve vizyonu ilk bakacağınız başlıklar arasında olmalıdır.
İyi bir lise eğitimi; akademik donanımın yanı sıra çocuğunuzu mutlu kılan,
kendini “birey” olarak hissetmesini sağlayan, özgür ve demokratik bir okul
ortamında mümkündür. Olumlu okul iklimini sunabilen kurumlar, her alanda olduğu
gibi referans ve “kulaktan kulağa” tavsiye ile eğitime önem veren her ailenin dikkatini
er ya da geç çekecektir.
Lisenin
eğitim müfredatı hangi açılardan fark yaratmalıdır?
Lise eğitiminin
müfredat dışı özgün dersler ile zenginleştirilmesi, öğrencilerin sosyal ve
kültürel farkındalıklarının gelişmesini, hayatın her alanında değerlendirebilecekleri
farklı kategorilerdeki eğitim programlarına katılmalarını sağlar. Çevre
okuryazarlığı, işaret dili, değerler, sağlık, yaşam becerileri, gastronomi,
bilişim teknolojileri, tarım eğitimi vb. programlarla akademik ve sosyal
gelişimi aynı potada eriten müfredatlar, öğrencinin üniversitedeki ve
sonrasındaki hedeflerini belirlemelerinde temel teşkil eder. Yönelim ve
ilgilerini doğrudan deneyimleyerek keşfetme imkanı yakalayan gençlerin spor,
sanat ve sosyal alanlarda yeteneklerini geliştirebildikleri, ulusal ve
uluslararası proje ve yarışmalara katıldıkları, her yıl mutlaka bir sosyal
sorumluluk projesini hayata geçirebildikleri lise eğitimi; kendine güvenen,
ulusal ve uluslararası değerlerle donanmış
bir nesli geleceğe taşıyacaktır.
İyi
bir lisenin tek hedefi gençleri seçkin bir üniversiteye yerleştirmek midir?
Hayır. Yoğun
üniversiteye hazırlık programı ve doğru kariyer planlama süreci ile öğrencinin
seçkin bir üniversiteye yerleşmesi öğrencilerin ve ailelerinin temel
beklentileri arasında yer alsa da okul ve ailelerin sadece üniversite
başarısını hedeflemeleri öğrencilerin sosyal gelişimlerinin göz ardı edilmesine
yol açabilir. Bu açıdan iyi bir lisenin öğrencinin üniversite ve hayat
başarısını sağlayacak akademik ve sosyal gelişimini dengeli bir çerçeveye
oturtması büyük önem taşır. Gençlerin kendilerine, çevrelerine ve hayata dair
yepyeni keşifler yapabildikleri, renkli ve yaratıcı yanlarını özgürce öne
çıkarabildikleri, bilgi, beceri ve deneyime yaşayarak ulaştıkları, sadece
sınavlara takılı kalmayıp sosyal hayatta da başarıyı kazanabildikleri bir okul
ortamı öğrenciyi hem üniversiteye hem de hayata hazırlayacaktır.
Üniversiteye
hazırlık sürecinde öğrencilerin bireysel uygulamalarla desteklenmesi gerekir
mi?
Üniversite sınavını
kazanıp istediği bölüme yerleşmek hemen hemen her öğrencinin hayalini süsler.
Bu hayallere ulaşmak amacıyla öğrencilerin 9. sınıftan itibaren sistemli bir
hazırlık sürecinin içine girmeleri önem taşır. Bu süreçte “birebir” yapılan
koçluk çalışmaları, etütler, öğrencinin eğilimlerine yönelik mesleki provalar,
farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin üniversiteye hazırlık sınavlarında
maksimum başarıya ulaşmalarını sağlar. Ancak unutmamak gerekir ki sınav
başarısı bir ekip işidir. Sınava hazırlık ekibi veli, öğretmen ve öğrenciden
oluşur. Bu noktada iletişimi sağlayan rehberlik biriminin, veli geri bildirimi
ve motivasyon konularında destek olması önem taşır.
Rehberlik
ve kariyer planlama çalışmaları ne kadar önemlidir?
Lise eğitimi, öğrencilerin
kendilerini keşfettikleri, ilgi ve yeteneklerini fark ettikleri ve bu
doğrultuda kendilerine uygun hedefler belirledikleri süreci kapsar. 9. sınıftan
itibaren yapılan hedef belirleme çalışmaları, kariyer günleri, ilgi
envanterleri, mesleki gözlem ve tanıtım çalışmaları, üniversite tanıtım ve
gezileri, üniversite giriş sınavları sonrasında yapılacak tercih danışmanlığı
öğrencilerin geleceği konusunda doğru karar vermesi adına büyük bir önem taşır.
Lisede
yabancı dil eğitiminde hedef ne olmalıdır?
Günümüz dünyasında
bildiğimiz en önemli doğru bir lisanın bir meslekten öte olduğudur. Lisan
bilmeyen üniversite mezunu meslek sahibi bireylerin kendini geliştirebilme
alanları çok sınırlıdır. Lise eğitimi öncesinde hazırlık sınıfı niteliğinde
devam eden bir yıl, öğrencilerin yoğun akademik program öncesinde yabancı dil
bilgilerini üst düzeyde öğrenmelerini amaçlar. Bir dünya dili haline gelen
İngilizce’nin, uluslararası düzeyde öğretilmesi, dilbilgisinin yanı sıra
konuşma, anlama, araştırma, dinleme ve yazma becerilerinin edinilmesi lisedeki
yabancı dil eğitiminin temelini oluşturur. Uluslararası geçerliliği olan eğitim
müfredatları çerçevesinde uluslararası programlarının uygulandığı okullar, bu
okullardan mezun olan öğrencilerin Uluslararası Lise Diploması alarak dünyanın
birçok ülkesinde sınavsız üniversiteye girebilme ve burs imkanına sahip
olmasını sağlar. Yoğun İngilizce eğitimine paralel olarak, seçilen ikinci
yabancı dil de öğrencilerin mesleki yaşamlarında kullanabilecekleri artı bir
kazanım olmaktadır.
Lisenin
sunduğu fiziksel şartlar ve kampüs olanakları nasıl olmalıdır?
Öğrencilerin günün
yaklaşık 8 saatini okulda geçirmeleri, okul ortamının sağlıklı ve güvenli
olmasını ön koşul olarak gerektirir. Sınıfların kalabalık olmaması, “akıllı
sınıf” özelliği taşıyan, ferah ve konforlu dersliklerin tasarlanmış olması,
deney ve gözlem imkanı sağlayan laboratuarların bulunması, farklı deneyimler
kazanacağı atölyelerin bulunması, öğrencilerin sosyal özelliklerini
geliştirebileceği sanat ve spor alanlarının olması iyi bir eğitim için önemli
unsurlardır. Öğrencilerilerin kendilerini ifade edebilecekleri fırsatlar sunan,
ilgi çekici, merak ve heyecan uyandıran çalışma ortamları bulunan okullar da
şüphesiz eğitimin kalitesi daha da artacaktır. Yerleşkesinin konumu ile doğanın
içinde daha fazla yaşama ve öğrenme fırsatı sunan okullar, çocuklara
kendilerini doğanın bir parçası olduklarını hissettirmesi açısıdan gün
geçiktikçe daha fazla değer taşıyor.
Liselerin
düzenlediği giriş ve bursluluk sınavları ücretler konusunda avantaj sağlar mı?
Tanıtım Günleri
çerçevesinde organize edilen giriş sınavları liseye geçiş yapacak öğrencilere
başarıları oranlarında burs kazanma imkanı sağlıyor. Aynı zamanda Lise Hazırlık
ve 9. sınıfa başvuran adaylar, TEOG Sınavı başarı puanlarına göre burs imkânına
sahip olabiliyorlar. Akademik başarının yanı sıra sanat, spor ve sosyal
alanlarda da başarıları bulunan öğrenciler de ön değerlendirmeden geçtikten
sonra farklı oranlarda burs almaya hak kazanabiliyorlar.
BONUS BİLGİ: KAYI Okullarında 13
Mayıs 2017 Cumartesi günü eğlenceli bir programla aday öğrencilerin
ağırlanacağı bir Tanıtım Günü programı düzenleniyor. Akademik düzey belirleme
sınavının ardından etkinlik atölyelerine katılacak olan öğrenciler Doğukan
Manço’nun DJ Performansını izleyebilecek. Kurumun diğer bir sınavı ise 27 Mayıs
2017 Cumartesi günü gerçekleşecek. Bu kez Yüksek Sadakat grubunun sahne
performansını izleyecek olan aday öğrenciler etkinliklerle dolu, müziğe
doyacakları keyifli bir gün geçirecekler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder